גינת חורף שמחזירה אהבה גם בשנה הבאה

 

עוד חורף נוסף הגיע ועונת השתילות לצמחי החורף החלה

בכתבה נדבר על צמחים מתגמלים שהם עונתיים חורפיים מובהקים אך יש סיכוי טוב שיחזרו גם  בשנים הבאות וייתנו אפקט צבעוני  בגינה לקראת חודשי האביב.

מה שנותר הוא להכין את הקרקע: להפוך היטב את האדמה, להוסיף קומפוסט או הומוס  ולרוץ למשתלה הקרובה לקנות צמחים שעליהם נמליץ. את הצמחים ניתן לקנות בכמה גדלים אנחנו אך ממליצים לקנות אותם בכוסות (צמחים אלו בדרך כלל לא מקבלים הורמוני פריחה וכמות הדשן המצויה בהם לא גבוהה), הצמחים יתבססו טוב באדמה יפתחו שורש חזק וזמן הפריחה שלהם יהיה ארוך במיוחד.

חרציות שיחיות: 5-8 צמחים בשלל צבעים של חרצית שיחית בגינה, באדנית או בקערה יכניסו לגינה מסה של צבע בחודשי האביב ויתפתחו לגודל סופי 80-100 ס"מ רוחב. בסוף עונת הפריחה רצוי לגזום את הפרחים היבשים על מנת לקבל גל פריחה נוסף ולאחר סיום הפריחה מומלץ לגזום את הצמחים לחצי גודל כדי לקבל מהם גלי פריחה נוספים באביב הבא (אסור לגזום נמוך מדי).

 

צפרנית ארץ ישראלית:  צמח בר חורפי מובהק שפורח בחורף בורוד ויוצר ספיח רב בעונה הבאה, בשנים הבאות הצפרנית תחזור לפרוח בגינה בורוד ולאט לאט תכסה שטחים מתים בגינה.  צמח נהדר שלא מוכר כל כך בנוי הציבורי.

נקראת בלטינית Silene palaestina כך שכנראה שמה עוברת מתישהו במשך השנים.

 

 

אשולציה קליפורנית: דמיינו לכן צמחים הפורחים בגווני צהוב כתום ויוצרים מראה טבעי בגינה, האשולציה היא מצמחי החורף שפורחים רק באביב אך הציפייה משתלמת, השכנים והסובבים יקנאו על שיצרתם את פינת גן העדן הזאת. ניתן לראות את האשולציה חוזרת יפה כל שנה בחודש מרס במדרחוב של זכרון יעקב.

על מנת ליצור אפקט פריחה מרהיב יש לקנות מספר גדול של שתילים (10-20 שתילים) לשתול בגושים ואז יווצר ספיח שיתן דור חדש של צמחים בשנה הבאה. ( צילום רועי קן תור)

 

כובע נזיר: על כובע נזיר אין הרבה מה להוסיף, צמח חורפי חזק היוצר ספיח רב ומרשים, פורח בגינה זמן רב ונותן לה מראה טבעי, לא אוהבים אותו מכיוון שהוא משתלט, לעומת זאת ניתן לשלוט בו יחסית בקלות ע"י עקירת הצמחים הצעירים שיוצאים בתחילת החורף.

 

 

תורמוסים: במשתלות ניתן למצוא שלושה מינים של תורמוסים: ארץ ישראלי, תורמוס ההרים ותורמוס צהוב.

התורמוס הארץ ישראלי פורח בצבע תכלת לבן (ניתן לראות אותו בתמונות עם הפשתה), ותורמוס ההרים פורח בצבע כחול עז, התורמוס הצהוב נדיר יותר במשתלות וצבעו צהוב עז. התורמוס יתחיל לפרוח בסוף החורף לתוך האביב בסיום פריחתו יש להשאיר את הצמח בשטח עד קמילתו וכך הוא ייצור ספיח בגינה, גם הוא בסוף קצת משתלט אבל עושה יופי של עבודת צבע בגינה. 2-3 צמחים יספיקו וכדאי לשתול ישר באדמה.

 

 

צמח נוסף ומרשים הנותן מראה יפה בגינה ויוצר ספיח בגינה הוא חוטמית תרבותית, החוטמית יכולה להגיע גם לגובה של 3-4 מטרים ויוצרת עמוד מלא בפריחה, מומלץ לקנות 3-4 שתילים, לרכז אותם במקום אחד ברקע של הגינה, חשוב לציין שיש לתמוך את עמוד הפריחה מכיוון שנוטה להישבר מהרוחות וחבל.

 

הצמח האחרון ברשימה החלקית שלנו היא מללנית ריחנית (סלסלי כסף) היא קיימת במספר צבעים אך אנו ממליצים על הצבע הלבן כיוון שהוא החזק מבינהם. פריחתו ממושכת ובאזור ההר הגבוה נראה יפה גם בקיץ. המללנית משתרעת ופורחת בשלל צבעים, לא צורך בהרבה השקיה ואוהב קרקע מנוקזת היטב. לאורך כל משך הפריחה יוצר ספיח וגם בקיץ  תראו אותו עוד מבצבץ פה ושם בגינה או שיחזור בסתיו הבא.

 

ראוי לציין שכל צמחי החורף דורשים השקיה אחת לשבוע שבועיים תלוי בסוג הקרקע, אנו ממליצים להוסיף השקיה ידנית אם לא היה גשם במשך 7-10 ימים.

פרט לצמחים אלה ניתן לשתול את מגוון העונתיים של החורף שימלאו לכם את הגינה בצבע החל מחודשי נובמבר ועד האביב, הצמחים שאנו ממליצים לאפקט זה הם אמנון ותמר זנים גדולים וננסיים, לוע ארי, שלהב, לובליות, מנתורים, דורתית חיננית, חרצית מסועפת, נולנה כחולה, אצבעונית, דורבנית, בר-דורבן ועוד... רבים וטובים (את רשימת צמחי החורף המלאים והמיוחדים ניתן להשיג בקטלוג הצמחים של המשתלה).

כותב: יואב מלצר ממשתלות מלצר