הקטלוג שלי-מאת גלי מלצר

הקטלוג שלי

מאת גלי מלצר 6/2017

כשהתבקשתי לכתוב כתבה על הספר החדש, חשבתי מאיפה להתחיל, וישר עלו בי געגועים לתחילת הפרויקט, לספר הראשון, קטלוג צמחים מהדורה ראשונה (שנת 2003). ובכן, למען האמת, כל תכליתו של כתיבת הספר הייתה לעשות לעצמי סדר, להעמיק את הידע האישי שלי, כך אדע להשתמש במונחים הנכונים ובמשפחות הצמחים, אדע לתת תשובות לכל מי ששואל על מרווחי השתילה הנכונים והאזורים הגאוגרפים המתאימים לצמחים.

אז כן, הספר הזה וכתיבתו התחילו מצורך אישי שלי, ואז התברר לי שלא רק אני כזאת, שיש עוד אנשים כמוני עם הרעב לידע על הצמחים, ואפילו הרבה...

גיליתי שאנשים שמחים לדבר באותה שפה גננית, משתפים מניסיונם, מתקנים, נותנים דעות חיוביות ושליליות לצמחים החדשים והישנים, וכך עוזרים  לבנות את מאגר הידע שאנו צוברים.

גיליתי שלמרות שהמהדורה הקודמת של הספר, שיצאה לאור ב-2007, עם הגעתם של הסמארטפונים והטאבלטים החכמים  לעולמנו, עולם שבו ניתן להשיג את כל המידע ולקבל תשובה לכל שאלה באמצעות לחיצה על כפתור קטן עם ציור של זכוכית מגדלת בפינה הימנית של המסך (יש לי אנדרואיד). למרות כל זה, אנשים עדיין אוהבים את המגע של הנייר, את הפשטות של החומר והקריאה, את כריכת הספירלה המאפשרת ללכת איתו ביד אחת ולהחזיק צמח ביד השנייה, את ההליכה עם הלקוחות בגינתם עם הספר, ובחירת הצמחים השונים תוך כדי תנועה. רוב התגובות שקיבלתי מהאנשים בשטח היו מאד דומות. המידע שיש באינטרנט לגבי קבוצות הצמחים הוא מאד קטן ולא מאורגן, עד שמגיעים אליו צריך לבצע עבודת מחקר די רצינית.
 
הקטלוג מזרז את התהליך בכך שניתן פשוט לדלג בין קבוצות הצמחים השונות אשר מחולקות בספר בצורה ברורה, עם צבעים לכל קבוצה. כך, תהליך בחירת הצמחים יותר מהיר מאשר הבדיקה באינטרנט. בנוסף, הפרט הכי משמעותי, שכולם אמרו לי שאין לו תחליף - הן טבלאות הצמחים אשר נמצאות בסוף הספר. הטבלאות מחלקות את הצמחים למאפיינים השונים כגון: הר גבוה, קרבה לחוף ים, צמחים לצל מלא או חלקי, צמחי בר, גינה ים תיכונית או ארץ ישראלית, גדר חיה, גינה חסכנית במים, מושכי ציפורים ופריחה ריחנית, ועוד רבים.

התגובות הרבות, הצמחים החדשים והנפלאים שמופיעים בארצנו, בעזרתה של סימה קגן מהמחלקה לפרחים בית דגן והמידע הרב שכל הזמן מתעדכן גרמו לי בשנת 2017, שלוש שנים לפני גיל הפנסיה (שנראה לי כאילו הוא סתם תאריך כמו עוד תאריך), לכתוב עוד קטלוג והפעם כבר לא רק בשביל עצמי אלא גם בשביל הדור הממשיך. עבור כל הגננים הצעירים שמסתובבים אצלנו בעמק ובכלל, עבור רכזי הנוי במושבים ובקיבוצים שחלקם כבר מחליפים את רכזי הנוי שבגילי,  לכל הסטודנטים לאדריכלות הנוף במכללות ובאוניברסיטאות השונות שבזמן כלשהו יהפכו להיות גננים או אדריכלי נוף, למשתלות שיוכלו לדבר איתי ועם ילדי בשפה משותפת ומעודכנת וגם עם לקוחותי. כי חשוב שהאדם המבקש מרווה לצורך העניין, יידע בדיוק איזו מרווה הוא מזמין.

בשנים האחרונות הכרתי עוד משפחה פורחת, משפחה וירטואלית אשר גדלה בקצב אדיר. משפחה זו רוצה ללמוד ולדעת איך לעשות טוב יותר, מתייעצים, שואלים, מקבלים תשובות ותגובות חיוביות ושליליות, מפיקים לקחים, מתקנים ומשפרים. המשפחה הזאת הם חובבי הגינון המוצאים בית חם בעמוד הפייסבוק "גינון" שאבי אלימלך ושלי כהן הקימו בשנת 2009.

קבוצה זאת היא פליטה של פורום גינון שהיה פעיל בתפוז אבל היו בו כמה מאות בודדים של אנשים, קבוצת הגינון בפייסבוק מונה כיום כ-35,000 אנשים. יואב, בני הצעיר, מספר לי ומעדכן אותי על התעניינות האנשים בקבוצה, על הכמיהה של חברי הקבוצה לידע מעמיק. הוא שולח לי לפעמים תמונות צמחים לזיהוי ושואל שאלות שהוא לא יודע את תשובתן בפורום הגינון.

אני מקווה שהספר החדש יהיה לעזר רב. שבעלי הגינות והגננים ילמדו על הצמחים השונים, דרכי הטיפול בצמחים השונים, כמות ההשקיה ויעילותם בגינה. שימשיכו לגדול ולאהוב את הצמחים כמו שאני התחלתי לפני 40 שנה. לי לא היה קטלוג צמחים ואפילו לא מדריך, כל המידע והידע נרכש ונלמד עם השנים על ידי ניסוי, טעייה וקריאה של ספרים.

מפה לשם נסחפתי בזרם המילים והכתיבה ועוד לא ציינתי שהקטלוג החדש מכיל 416 עמודים (386 בקודם) עם תמונות ומידע מפורט על כ-950 צמחי נוי מקבוצות שונות שאנו מגדלים במשתלה שלנו, עם מידע אמין ומקצועי שנרכש בעזרת המומחים הבוטניים בישראל, גננים, משתלות, בעלי גינות וחובבי צמחים אשר תיקנו, שיתפו והוסיפו מידע למידע הקיים ושיפרו אותו.

בקטלוג נוספו כ-120 צמחים חדשים אשר לא היו בקטלוג הקודם וירדו צמחים שהתגלו כפחות מוצלחים ועמידים וגם צמחים ש"יצאו מהאופנה".

הורחבו דרכי טיפול לצמחים כמו גיזומים, קיטומים ועוד. הוחלפו תמונות רבות ורעננות אשר מייצגות את מופע הצמח בגינה ולא רק את תקריב הפרחים.

עודכנו שמות הזנים ונעשה סדר במשפחות הצמחים השונות שהוחלפו בשנים האחרונות.

את הקטלוג החדש הדפסנו בשתי מהדורות: (לבקשת הקהל) כריכה קשה לנוחיותו של המשתמש הביתי, וכריכת ספירלה לאנשי המקצוע בשטח.

גם קטלוג זה לא היה יכול להכתב ללא נורית חרמון ואסתר כץ שהיו חלק בלתי נפרד מקטלוג זה ומקודמיו.

הקטלוג שימושי ביותר לאדריכלי נוף, מתכנני גינות, גננים, קבלני גינון, עיריות ורשויות, קיבוצים ומושבים, לקוחות פרטיים וחובבי צמחים.

אנו מקווים שתיהנו ממנו מאד, תלמדו, ותפיקו ממנו את המיטב. לרכישה.... 

למידע נוסף ניתן גם להיכנס לאתר המשתלה  או להתקשר ל-098344382.