גינה חיסכונית במים

גינה חיסכונית במים -ראו קישורים לצמחים

משבר משק המים אינו חדש וחוסר הטיפול בו הוא זה שבעיקר גרם לבעיית המים שאך החמירה עם השנים. עם טיפול נכון ומוקדם בבעיה לא היינו מגיעים למצב בו התגובה היא היסטרית וחסרת היגיון. אין אפשרות לחסל את הנוי כפי שאי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור.

הנוי, טיפוח הסביבה והמראה הפורח או הירוק הוא כבר חלק מהוויתנו ולכן  כתבה זו מיועדת ללמד כיצד ניתן להשאיר גינות ירוקות עם שימוש בצמחים נכונים ונוספים שיתכן וחלקם פחות מוכרים אך הם חסכני מים. וכן ללמד כיצד ניתן לחסוך מים ולהשאיר את הגינות ירוקות וקיימות עם טיפול נכון.

כשאנו מדברים על צמחים חסכוניים במים אין אנו מתכוונים  לגדל צמחים ללא השקיה החל ממועד השתילה. החיסכון במים או שימוש בצמחים חסכני מים בגינה יבואו לידי ביטוי רק לאחר מספר שנים ממועד השתילה, אולם עלינו להתחיל ממקום מסוים כדי שבעוד שנתיים שלוש יהיה לנו כבר גן מבוסס עם השקיה מינימלית. את רוב הצמחים חסכני המים,  ניתן להשקות השקיה מצומצמת תקופה של כ-3 שנים כאשר כל שנה יש להוריד בהדרגה את כמות ההשקיה  ולאחר מכן אין צורך יותר להשקותם. כל צמח זקוק למים במידה זו או אחרת ועמידות ליובש היא בהחלט יחסית, כשאנו משווים בין צמח לצמח.

מן ההבט הגנני, אנו מכנים צמחים כעמידים ליובש - אם הם אינם זקוקים לתוספת מים קבועה ורצופה. ישנם צמחים, אשר זקוקים יחסית למים רבים אבל הם מסוגלים לדלותם מהמעמקים ללא השקיית עזר, באזורים בהם כמות המשקעים החורפית סבירה. במיכלים קטנים, דרושה השקיה מוגברת גם לצמחים חסכני מים בשל התייבשות מהירה של מצע השתילה.

שני קריטריונים עיקריים מנחים אותנו בבחירת הצמחים:

הערך האסטטי - כלומר מראהו ויופיו של הצמח, והערך הפונקציונלי - הכולל התאמה לשימושים הדרושים.

אנו מצפים מהצמחים בגן שיהיו נאים למראה ומהפורחים ביניהם גם לפריחה יפה, גם אם חלקם יכולים לשרוד ולחיות ללא תוספת השקיה ומראם יפגם, תוספות השקיה מצומצמות עשויות לשפר את מראם ואת פריחתם.
חשוב שהצמח יהיה חסכוני במים, אך אין סיבה שהוא יראה יבש או סתם ירוק, לא מעניין וללא פריחה. אין ברצוננו למלא את הגינה רק בצמחים אשר עוברים את הקיץ באופן פסיבי כמו הקידה שעירה, הרותם או האחירותם אשר בסתיו מתחילים ללבלב (אותם ניתן לשתול כצמח נוסף אך לא כצמחים העיקריים בגן).

קיימים צמחים רבים שהם גם חסכוניים במים וגם יראו אפילו באמצע הקיץ בשיא פריחתם.
אם נציג את הצמחים החסכוניים במים והפורחים הדבר יביא לשינוי בגישה וללימוד כי גם עם צמחים חסכני מים ניתן להגיע לגינה פורחת ויפה.

מובאות דוגמאות למספר צמחים או קבוצות צמחים חסכוניים במים מקבוצות צמחים שונות כאשר בסוף חוברת זו ישנן טבלאות מפורטות של צמחים חסכוניים במים וכמויות המים הדרושות להם. 


הסוקולנטים
הסוקולנטים הם קבוצת צמחים בשרניים האוגרת מים בעלים ובגבעולים.
בעת יובש מנצלים הצמחים את המים האגורים. בינהם יש גבוהים, נמוכים ושרועים.
הסוקולנטים מצוינים למסלעות, מדרונות, שטחי כיסוי ומיכלים.
בקבוצת הסוקולנטים נמצא מינים שונים של: אפטניות, דלוספרמות, טלמון, מלפורה ארגמנית, נציצים, מינים שונים של צוריות, קרסולות וצמחים נוספים המופיעים כקבוצה נפרדת בקטלוג.
פלקטרנטוס שפתני פורח בפריחה שפתנית בכחול-לוונדר. עליו ארומטיים והוא מתאים לשמש מלאה ולהצללה חלקית. בשמש הוא יוצר כריות צפופות במיוחד.
לקלנדרינה גדולת פרחים שושנת עלים בצבע אפור כחלחל והיא פורחת באביב ובסתיו בפריחה ורודה סגולה הנישאת מעל הצמח.
הקליניה מבהיקה רגישה לקור אך באזורים חופשיים מקרה תבלוט באביב בפריחתה הכתומה זוהרת על רקע עלוותה האפרפרה-כחולה.
.

 
צמחי כיסוי
צמחי כיסוי חשופים יותר לקרינה ולהתייבשות הקרקע ועשבי הבר הם המתחרה הגדול ביותר שלהם.
כשזקוקים לשטיח ירוק לספורט, לדריכה, לישיבה ולמשחק  אין תחליף לדשא אבל כשיש צורך במבט נרחב ופתוח  ובכיסוי קרקע יפה, שימנע אבק ויספק צמחיה ירוקה הדשא אינו הפתרון היחיד.
לכן בצמחי כיסוי נמוכים יש להעדיף צמחים צפופים כגון: טלמון, אפטניה, לנטנה עדינה, גרוילאה זיתנית, גרוילאה ג'ינג'ין-ג'ים, אוזן הדב, רגלנית אפריקנית שרועה, לוטוס קנרי  ועוד.

החרציתן מאפיר - חסכן מאוד במים. פרחיו צהובים, קטנים ועדינים, עלוותו אפורה והוא יכול לכסות שטחים גדולים עם פריחה בקיץ וחיסכון גדול במים.

המיאופורום קטן עלים 'ברוד-ליפ' - גובהו כ-1 מטר והוא  משמש לכיסוי קרקע מצוין. אפשר להשתמש בו גם כצמח לצדי דרכים ולכיסוי דפנות של תעלות.
טלמון

צמחים רב-שנתיים עשבוניים
צמחים רב-שנתיים עשבוניים הם קבוצה מאוד גדולה אשר בתוכה נוכל למצוא צמחים רבים מאוד מוצלחים וחסכני מים. 
בן-אלוי מתאים מאוד גם לאיי תנועה. הוא צמח שושנת (העלים מרוכזים בבסיס הצמח) המרים עמוד פריחה ולכן אינו מסתיר את התנועה ויכול להישתל גם באיי תנועה.
בן-אלוי פורח בעמוד פריחה מעניין בצבע ורוד סלמון במשך כל השנה.
גאורה קיפחת - עליה מרוכזים סמוך לפני הקרקע וענפי  הפריחה נישאים לגובה 60-80 ס"מ היא יוצרת ספיח רב ומתאימה גם לגינה בעלת מראה טבעי. קיימים גם זנים עם פריחה ורודה אך תצרוכת המים שלהם גבוהה יותר.
העדעד עצי והעדעד קנרי - שני צמחים שמופעם דומה מאוד, פריחתם סוככית סגולה-כחולה והם מוצלחים מאוד גם לגינון הציבורי.
עינן מסרקני - עלוותו אפורה והוא פורח בצהוב-חלמון בחורף ובתחילת האביב.
מבין המרוות ישנם מינים רבים חסכוניים במים: לדוגמא מרווה קנרית זן צחור פורחת בצבע סגול-ארגמן באביב ותחילת הקיץ ופרחיה מאוד בולטים על רקע עלוותה הצמירה מלבינה.
גם מרוות גרג 'פורמנס רד' מאוד חסכונית במים, עליה קטנים וריחניים והיא פורחת רוב השנה באדום-ורוד מבריק.
פלרגון 'מורס ויקטורי' צמח מצטיין במיוחד. פריחתו האדומה בולטת במיוחד באביב ובחורף והוא מתאים לכל אזורי הארץ. פלרגון 'מורס ויקטורי' מצוין לכיסוי שטחים, לערוגות פורחות ולגינה ים תיכונית.


בני שיחים
גם בקבוצת בני השיחים  ישנם סוגים ומינים עם פריחה מרובה במינימום השקייה.
אוזן-ארי אפריקני - מגיע ל-1.5 מטר גובה ורוחב ויוצר גוש צבע בולט מרשים מאוד הפורח בכתום באביב ובסתיו בפריחה מרהיבה.
פרובסקיה - הוא בן שיח בעל עלווה אפרפרה, גזורה וריחנית, עם פריחה מרהיבה בצבע כחול. הפרובסקיה מהאביב עד הסתיו המאוחר,  אז צריך לגזום אותו נמוך ובתחילת האביב הוא מלבלב.
בכריס הכדורים 'פיג'ון פוינט' ובכריס 'סטארן' (תומפסון) - הם צמחים ללא פריחה אולם עמידים מאוד ויכולים לשמש גם לשתילה בגינון הציבורי.
פרובסקיה

 שיחים
מללויקה על מיניה הרבים ובעיקר צפופי העלווה כגון: היגל, מצומדת ואזמלנית מהירי גידול ויכולים לגדול ללא השקיה אחרי התבססות שורשיהם, הם יכולים לגדול גם שנים רבות ללא  צורך בגיזומים.
קבוצת הגרווילאות מאופינת בעלווה רעננה ובפריחה מעניינת במיוחד. הגרווילאות מסתפקות בתוספת מים מועטה בלבד והם רגישים לדישון עודף ולחוסר ניקוז בקרקע. פריחתם בעיקר בעונת החורף והם אוהבים שמש.
קרוטלריית הכף הוא שיח מסועף פחות מוכר המגיע ל-2 מ' גובה ורוחב. אשכולות פרחיו פרפרניים וצבעם צהוב . הפריחה נמשכת רוב ימות השנה.
מרבה חלב הדסי (פוליגלה) שיח בינוני המגיע לגובה ורוחב של 1.5 מטר, הפרחים דומים לפרחי הקטנית בצבע סגול רוב חודשי השנה.
ישימונית קבוצה של שיחים וצמחי כיסוי המצטיינים בשפע פריחה ועמידים מאוד ליובש ולקרקעות דלות.
וסטרינגיה שהיא שיח בינוני עד גבוה פורחת בתכלת או בלבן, מסתפקת בהשקיה מועטה ומגיבה יפה לגיזום.
אוג חרוק ואוג מ.ל.י (המכונה גם מסולסל) מתאימים גם הם לכל אזור וקרקע, עמידים  ליובש ועלוותם צפופה, ירוקה ומבהיקה מעט. הם יכולים לשמש כגדר חיה או כגובל גבוה או נמוך עם גיזום.
סנא (כסיה) סטורט ואחרים כבר שנים רבות משמשים כצמח שיח חסכוני לצדי דרכים ופריחתו צהובה ובולטת כל עוד האוויר חם. הגיזום אמור להעשות מיד לאחר הפריחה, הם מעדיפים השקיה מרווחת ועמוקה.
קליסטמונים הם שיחים ועצים חסונים המצטיינים בד'כ בפריחה שופעת. אפשר לעצב את השיחים הגדולים לעצים קטנים. הקלסטימונים עמידים בתנאי יובש ופריחתם העיקרית לקראת סוף החורף תקופה בה מועטה  הפריחה.
כל מיני לבן עלה (לויקופילום) חסכנים במים, ולאחר התבססותם בגינה הם יכולים לצמוח ולפרוח במשך כל הקיץ ללא תוספת השקיה ואילו בחורף הם נשירים מותנים, כלומר לא פעילים.
לבן-עלה שיחני 'קומפקטי' פורח בעוצמה גדולה, גלי פריחה הוורודה על רקע העלווה הכסופה
מתחילים בתחילת הקיץ וממשיכים עד סוף הסתיו.
תבטיה הרדופית מוכרת לכולם בצבעה הכתום ובשנים האחרונות אפשר למצוא יותר ויותר גם את הצבע הצהוב, התבטיה יכולה לחיות בארץ ללא מים ובתנאי יובש, ללא השקיה לאחר התבססות.
קליאנדרה קליפורנית מסתפקת בהשקיה בשנה הראשונה בלבד ולאחר מכן מתקיימת ללא השקיה ופורחת באדום ללא הפסק.
הרדוף הנחלים חסון, עמיד ופורח בשפע באביב ובקיץ בשלל צבעים.
לבן עלה
עצים
סופורה אמריקאית - הוא עץ קטן  ירוק-עד, צימוחו איטי המתכסה באביב בפריחה ריחנית בצבע סגול ומתאים מאוד לגינה קטנה.
איקליפטוס טורלי - מסתפק בארץ בגשמי החורף ומצטיין בקצב צימוח  מהיר, תוך 3 שנים משתילה הוא יכול להגיע לגובה של 4 מ'. העלים של איקליפטוס טורלי גדולים וצבעם ירוק בהיר. ללבלוב האדום יש מרקם קטיפתי.
איקליפטוס נוסף חדש יחסית בארץ ומצטיין לצדי דרכים ועמיד מאוד הוא איקליפטוס 'כדורי-קקל' - איקליפטוס זה הוא שיח הגדל באופן טבעי לצורת כדור. בגינה מושקית יכול להגיע ל-2 מטר גובה ורוחב, הצמח עמיד מאוד למחלות ולמזיקים.
צבע העלים ירוק רענן והלבלוב הצעיר אדמדם וקישוטי מאוד בפרט בסתיו ובחורף, ניתן גם לקטוף הענפים כענפי קישוט. בגינה קטנה לעתים הוא נבלע כיוון שכדי להנות מצורתו הכדורית עלינו לשתלו במרווח שתילה של 2 מ' לפחות.


 בקבוצת המטפסים
הבוגנווילאה החלקה מאוד חזקה וחסכונית במים היא מעוצה וגדולת מימדים ונפח, קוצנית ובעלת שרביטים ארוכים. הבוגונווילאה החלקה בולטת מאוד במופעה,
הבוגנווילאה החלקה מתאימה לגינה גדולה במיוחד או כגדר מפרידה.
הסביון המזוות מטפס נמרץ, חסון ושתלטן ופריחתו הצהובה בולטת בחורף ובאביב. הוא מתאים לכיסוי שטח, על גדר ומאוד יפה גם בגינה בעלת אופי ים תיכוני.
הקיסוסים מסתפקים אף הם בהשקיה מועטה ומבחר הזנים הקיים רב  מאוד.

צמחי תבלין וריח
מציעים שפע אפשרויות בגינה . רבים מהם מוצאם מהבר והם יכולים ליצור אווירה ים-תיכונית, הם יכולים לשמש בגינה כרב-שנתיים לכל דבר, כצמחי ריח המדיפים ניחוחות וכצמחי תבלין לקטיף עבור צריכה ביתית, רובם זקוקים לשמש מלאה והם יכולים לגדול היטב גם בעציצים.
כל קבוצת האזוביון ("לוונדר") חסכונית במים, בקבוצה זו מינים וזנים רבים הבולטים בפריחתם הסגולה-כחולה.  העלווה ארומטית עם צבעים וצורות שונות .
אזובית מצויה ("זעטר") גדלה בר בארץ וזקוקה להשקייה מועטה, לבת-קורנית  זנים רבים המאופיינים בעלווה רגילה או מגוונת עם ריח ארומטי וריח לימוני.
מרווה משולשת אף היא צמח בר בארץ, היא פורחת באביב, בצבעי לילך, ורוד או ארגמן ועלוותה ארומטית.
בין צמחי התבלין החסכוניים נמצא גם את הפיגם המצוי , מינים רבים של רוזמרין ועוד.  
                                           

צמחי בר מקומיים
יש בתוכם צמחים רבים המתאימים לגן ובהם גם כאלה העוברים את הקיץ כשהם ירוקים. צמחי בר שמשמשים כעונתיים חורפיים מפארים את הגינות כבר הרבה שנים: תורמוס ההרים, מינים שונים של צפרנית, אגרוסטמה, לוע ארי בר, דרדר כחול  ונוספים.
הם פורחים בחורף ובאביב, בקיץ הם יבשים אך הם יוצרים ספיח לשנים הבאות.
מורן החורש שיח ירוק עד המגיע לגובה של  2-4 מ' פקעי הפריחה הסגורים ורודים ונפתחים באביב לפריחה לבנה ריחנית במקצת.
אלת המסטיק  מצוינת לכיסוי מסיבי של שטחי קרקע, היא מסתגלת בקלות לכל אזור אקלימי ולכל סוג קרקע וצימוחה איטי.
מבין השיחים מוכרים לכולם גם הרותם, אחירותם וקידה שעירה.
גם גנים בעלי אופי ים תיכוני הם גנים חסכוניים במים כאשר השלד הוא עצי חורש טבעי ובינהם ניתן לשתול שיחים, מטפסים, בני שיח גיאופיטים ועוד.
תמיד נוכל להוסיף גם צמחי תרבות המזכירים באופיים צמחי בר.

מספר דרכים לחיסכון במים 
העלאת כמות השטחים המוצלים בגן יכולה להפחית את כמות ההשקיה.
בין הצמחים בגן ניתן לשים רסק עץ שהוא הן ידידותי לסביבה והן מקטין את התאיידות המים ומונע ביעילות נביטת עשבי בר. טוף, חצץ או כל אבן אחרת גם הם אמצעי חיפוי.
הקטנת הקף המדשאות בגן תביא לחסכון גדול הן במים והן בעבודה הכרוחה בהחזקת המדשאה.
את המדשאות כשטחי מדרך ניתן להחליף בשטחים מחופים או מרוצפים וחלק גדול מן המדשאה נחליף בצמחי כיסוי במקומות שאין בהם דריכה.
הדבר המשמעותי ביותר כאשר ברצוננו לחסוך במים הוא תכנון מערכת השקיה נכונה.
חשוב גם לדאוג להצבה נכונה של הממטירים ולהתקנת פיות חסכוניות ומתאימות.
את מערכת הטפטוף יש לפרוש בצורה שתיתן כיסוי נכון, וכמובן לדאוג שמערכת ההשקיה פועלת כשורה, שאין נזילות במערכת הטפטפות ואין לערה על אותו קו טפטוף צמחים בעלי צריכת מים שונה, כך נוכל להשקות על פי צריכת המים של הצמחים ובדרך זו נוכל לחסוך מים רבים.
ללא מערכת השקייה מסודרת - אין כל אפשרות לתכנן גן חסכוני במים.
ניקוי הגינה מעשביה המנצלת כמויות גדולות של מים הנדרשות לגן ונאגרות בעומק הקרקע.
על ידי השמדת העשבייה אנו מונעים בזבוז מים מיותר, שהצמחים דרושים להם בעונת היובש.
השקית גנים במי דלוחין כלומר שימוש חוזר במים שהשתמשו בהם לכביסה, להדחת כלים ולרחצה.
אנו שומעים מאנשים כי הם אוגרים בדליים מים בזמן המקלחת או בקערות של מים הזורמים עד שמגיעים המים החמים ומשקים בהם קערות ואדניות, צעד זה נראה אולי משונה וכרוך בטרדה אולם המים יכולים להספיק לקערות רבות.
הכנת קרקע לפני השתילה על ידי עיבודה לעומק של כ-30 ס"מ לפחות תיצור בית גידול אחיד ומאוורר. תוספת זבל אורגני והצנעתו בקרקע מיד עם הפיזור עוזרת לאחיזת המים בין חלקיקי הקרקע.
חיפוי יבש או צמחי חי עשוי לסייע בקליטת מים ומצמצם את התאדות המים מהקרקע.

 
ולסיכום
לא די בצמחים חסכוניים בצריכת מים בגן הנוי. צעדים אגרוטכניים ותכנוניים
נוספים יעזרו למשימה: עיבודים, נקיון מעשבים, חיפוי קרקע, והתאמת צמחים לאזורים השונים ושימוש בצמחים בהתאם לכמויות המים הזמינות ישלימו את התמונה.
בתפיסה כוללת של בניית גן אפשר למצוא צמחי נוי  רבים ומתאימים מבלי להקריב חיות ופריחה לטובת אופי של צמחי מדבר יובשניים. כמובן שניתן להשיג את כל הצמחים שבכתבה אצלנו במשתלה

השקיה   
להלן טבלה אשר תסייע להכיר את כמויות המים הנדרשות ברמות ההשקיה השונות (נמוכה, בינונית ומרובה): צריכת מים ליום למ"ר בחודשי הקיץ *

אזור בארץ 

נמוכה 

בינונית 

גבוהה 

הר

2

2.7

3.5

שפלה ומישור החוף

1.5

2.3

3

עמקים, בקעה, ערבה

3

3.7

4.5


* צריכת המים בחודשי האביב והסתיו נמוכה בכ- 30-40% מחודשי הקיץ

 העובדה שהטבלה מציינת צריכה ליום אין פירושה שצריך להשקות יום-יום אלא לחשב לפי תדירות ההשקיה המומלצת כמה להשקות.
לדוגמה - בגינה באזור ההר, אם משקים את הגינה אחת לשבוע לפי צריכה נמוכה, יש להכפיל את כמות המים ליום (2 ליטר) בשבעת ימי השבוע (=14 ליטר למ"ר) ולקבל את מנת המים שבכל השקיה שבועית למ"ר.
 לחישוב צריכת המים לקבוצת צמחים בשטח מסוים דרושים הנתונים הבאים:
* צריכת המים היומית (לפי הטבלה)
* כל כמה ימים משקים את הצמח (לפי הרשימה של צמחים חסכוניים במים)
* גודל השטח במ"ר

 עתה, יש להכפיל את צריכת המים היומית במספר הימים (=מרווח ההשקיה) ולהכפיל בגודל השטח במ"ר.

 את המידע המלא על צמחים חיסכוניים במים, וגינה חיסכונית במים ניתן למצוא בקטלוג הצמחים שלנו, למידע נוסף